• Imprimeix

El 65% dels webs analitzats pel Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC inclou el català

03/01/2017 13:01
Wiccac

El percentatge de pàgines web que estan en català o inclouen el català entre les seves opcions d’idioma ha arribat al 65,02% aquest mes de desembre. Les dades són del Baròmetre de l'ús del català a Internet de WICCAC (Webmàsters Independents en Català, de Cultura i d’Àmbits Cívics).

Segons l’estudi, els sectors amb major presència de webs en català, amb el 100%, continuen sent les universitats, que mantenen aquesta posició des de gener de 2006, i el del teatre i la dansa, que va assolir aquest nivell el novembre de 2013. Els altres sectors amb una presència molt alta del català, amb més del 80%, són els dels vins i caves, fires i salons, música, portals d’Internet, ONG i església. Cal destacar que en el sector de la música ha augmentat 6 punts i que en el dels vins i caves ha augmentat 1 punt respecte al 2015.

El Baròmetre recull també els sectors amb una presència alta del català, entre el 65 i el 80%. En aquest espai l’ús de la llengua es manté o augmenta. La pujada més destacable és la dels viatges, turisme, transports i hotels, que s’incrementa amb més de 3 punts durant l’any passat.

En el cas dels sectors amb una presència mitjana, entre el 50 i el 65%, en general es registra una tendència a l’alça o a mantenir-se. En aquest cas la nota positiva és l’augment de 4 punts en el sector de les mútues, i la negativa, la baixada de 0,76 en el sector de l’alimentació i begudes. En els sectors amb una presència baixa, entre el 30 i el 50%, la tendència també és a mantenir-se o bé anar a l’alça. Cal destacar que el sector de laboratoris, farmàcia i química, augmenta 4 punts respecte al desembre de 2015.

Els sectors en els quals la presència del català és molt baixa, inferior al 30%, són els de l’automòbil i motocicletes, electrodomèstics i fotografia i els de neteja, perfumeria, cosmètica i drogueria. En els dos primers casos la presència del català ha disminuït al llarg de 2016. En el cas d’electrodomèstics i fotografia, la baixada ha estat de 5,45%. En els altres dos casos el percentatge pràcticament s’ha mantingut al llarg de l’any   

El Baròmetre de l'ús del català a Internet de WICCAC analitza la presència del català en webs d’empreses i institucions que corresponen a 35 sectors d’activitat. Entre els webs auditats hi ha els de multinacionals, cadenes d’establiments comercials, mitjans de comunicació, clubs esportius, etc.

Des de la seva posada en funcionament l’any 2002, el Baròmetre ha registrat un increment de 25 punts percentuals en l'ús del català en les empreses i organitzacions analitzades (del 40,71% el 2002, al 65,03 % el desembre de 2016).