• Imprimeix

El català, majoritari en la retolació dels comerços del Vendrell

L’estudi Ofercat, impulsat per la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, analitza els usos lingüístics del català en establiments comercials

05/07/2018 12:07
El català, majoritari en la retolació dels comerços del Vendrell

El català és la llengua més utilitzada en la retolació comercial del Vendrell (64,5%), seguida dels rètols ambivalents (que tant es poden llegir en català com en castellà) o sense contingut lingüístic (18,4%) i del castellà (10,9%). Aquesta és una de les dades destacades de l’estudi Ofercat del Vendrell, que aporta informació sobre l’ús del català en el comerç.

L’Ofercat és una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística i s’inclou en l’agenda d’acció en l’àmbit empresarial, que també inclou accions com els programes Català i empresa, ja estàs al dia?, adreçat principalment a petites empreses; Emmarca’t, adreçat a grans marques i corporacions, o el suport a programes com Comerçlocal.cat, que s’orienta especialment al petit comerç local.

Resultats del Vendrell

L’acte de presentació dels resultats d’aquest estudi sobre els usos lingüístics del català al Vendrell va tenir lloc el 3 de juliol, en una reunió de treball on també es va presentar el Pla integral de foment del català al comerç vendrellenc. 

L’estudi Ofercat obté un indicador lingüístic sintètic que mesura la presència de la llengua catalana en una puntuació que va del 0 a 100. Amb un mètode de recollida basat en l'observació visual, s’obtenen dades sobre la retolació, tant identificativa del comerç com dels rètols informatius, l'anotació de la llengua d'inici dels interlocutors i la llengua d'adequació quan el client parla en català.

En el cas de l’estudi del Vendrell, la retolació informativa en català és del 55,3% i pel que fa a la llengua oral, l’ús del català com a llengua d’identificació és d’un 53,1%, percentatge que s’incrementa 15 punts percentuals en la llengua d’adequació (68%).

Quant als índexs Ofercat (sense comptar els ambivalents) el més alt és el de la retolació identificativa (79 punts). La retolació informativa i la llengua d’adequació oral es troben en una posició intermèdia (63 i 68 punts respectivament) i la llengua d’identificació oral obté el valor més baix (53 punts).

El treball de camp d’aquest estudi es va fer de setembre a novembre de 2016 en 304 establiments de comerç al detall del Vendrell (el 69,4% del total), amb un mètode de recollida basat en l'observació visual de la retolació, l'anotació de la llengua d'inici dels interlocutors i la llengua d'adequació. L’Ofercat 2016 també s’ha portat a terme en tres ciutats més (Granollers, Badalona i l’Hospitalet de Llobregat), cosa que permet establir-ne comparacions.