• Imprimeix

La neurociència i la creativitat, protagonistes de la jornada inaugural del Consorci per a la Normalització Lingüística

30/10/2018 09:10
Inauguració del curs del CPNL

El Consorci per a la Normalització Lingüística inicia el curs acadèmic 2018-2019 amb la jornada inaugural que va tenir lloc divendres 26 d'octubre, a l'auditori de la delegació de l'Eixample del Centre de Normalització Lingüística de Barcelona.

La inauguració formal va ser a càrrec de la consellera de Cultura, Laura Borràs, i de la directora general de Política Lingüística i presidenta del Consorci per a la Normalització Lingüística, Ester Franquesa.

Tant Borràs com Franquesa van destacar la feina ininterrompuda i eficient dels professionals del Consorci per estendre el coneixement i l'ús de la llengua catalana. En aquest sentit, la directora general Ester Franquesa feia una lectura molt positiva dels resultats de les inscripcions dels cursos de català del setembre, amb un creixement global de totes les dades, i elogiava l'esforç del Consorci «per fer que tothom entengui la llengua i pugui viure a Catalunya amb totes les possibilitats comunicatives». La consellera Laura Borràs, per la seva banda, va posar en relleu «la creativitat i la innovació com a competències necessàries i molt valorades en els contextos professionals» i ho reblava afirmant que aquesta «és l'única manera de transformar la societat».

L'acte inaugural va continuar amb la conferència sobre neurociència i creativitat a càrrec de Laia Casas, màster en Educació emocional i en Benestar per la UB i màster en Psicologia de la Comunicació i la Cognició, per la UAB. Casals va fer que un auditori ple de gom a gom de professionals del Consorci reflexionés al voltant del pensament divergent, la imaginació constructiva i la capacitat d'inventiva, i sobre els beneficis del procés creatiu tant en l'adquisició de l'aprenentatge, com en la motivació i en la presa de decisions, dins i fora de les aules.

Partint de la premissa que «el cervell aprèn fent» i amb un format de conferència engrescador i lúdic, Casas explicava que «quan s'innova, el pensament és productiu, i no reproductiu» i que el treball col·laboratiu i compartit és la clau de l'èxit d'aquest procés, ja que «quan activem el cervell social, estem construint entre tots l'aprenentatge». També destacava el valor fonamental d'un entorn positiu de treball per poder estimular i augmentar la creativitat.

Seguidament va tenir lloc la taula rodona de la Jornada, centrada en l'intercanvi d'experiències, que va comptar amb les aportacions de les tècniques de Normalització Lingüística Pilar Martín (CNL de Barcelona), Carme Vidal (CNL Vallès Occidental 3), Adriana Bàrcia (CNL de Girona) i Montserrat Pérez (CNL de Terrassa i Rubí) amb pràctiques d'aprenentatge cooperatiu, creativitat i rutines d'innovació educativa a les aules. També hi va haver el testimoni de dos alumnes del CNL Eramprunyà, que van compartir l'experiència des del seu punt de vista. 

La cloenda de la Jornada, a càrrec de la conferenciant Laia Casas, va servir per valorar l'activitat i encoratjar les persones assistents a treballar amb els nous models educatius, amb múltiples aplicacions i avantatges.