• Imprimeix

Política Lingüística impulsa el programa Emmarca't amb l'objectiu que les grans marques usin més el català

Les grans marques de subministrament de la llar són les que usen més el català als webs i als telèfons d'atenció, mentre que sectors com l'automoció són els que l'utilitzen menys

20/10/2017 10:10
Emmarca't

Més de 4 milions de consumidors catalans consideren que el català és un valor afegit per a les marques de consum, però la majoria de marques amb més notorietat a Catalunya no tenen present el català al web ni a l’atenció telefònica. Així ho demostra l'anàlisi que ha portat a terme la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura i que ha servit de base per al programa Emmarca't, destinat a promoure el català entre les grans marques, cada vegada més decisives en la conformació del paisatge lingüístic. 

Emmarca't, una estratègia orientada als directius de les grans marques 

Emmarca't és un programa adreçat principalment a executius i càrrecs directius de grans empreses. Els vol sensibilitzar del fet que el català és una oportunitat de negoci. En els propers mesos, Política Lingüística contactarà amb 288 marques líder que no tenen el català al web; 179 que no el tenen en el telèfon automatitzat d'atenció al client i 75 que no el tenen en l'atenció telefònica personal, per promoure-hi l’ús del català. El programa se centrarà especialment en les 10 marques de lideratge més destacat al país i en les de deu sectors clau: transport de viatgers, xarxes socials i missatgeria, serveis financers, supermercats i hipermercats, serveis de telefonia, cadenes de restaurants, assegurances i mútues, comerç electrònic, telèfons mòbils i companyies d'aviació. Una fase diferent permetrà actuar sobre productes estratègics d'aquestes marques com els navegadors de cotxe. Finalment tindrà lloc una extensió del programa a les empreses amb més notorietat en l’àmbit local i comarcal amb la col·laboració del Consorci per a la Normalització Lingüística. L'espai web Emmarca't permet consultar tota la informació del programa i inclou un vídeo de sensibilització que es farà públic en una campanya de difusió a les xarxes socials.

El català a les grans marques 

Política Lingüística ha determinat, mitjançant la consulta a un panel de consumidors, quines són les marques més notòries a Catalunya. El resultat són 480 marques distribuïdes en 38 sectors. El sector dels subministraments de la llar és el que més bons resultats ofereix en relació amb l'atenció telefònica i web, pel que fa a presència del català. El segueixen el de transport de viatgers, vins i caves, aigua, llet i derivats, menjars congelats, serveis financers, ous, supermercats i hipermercats i alimentació en general. Es troben en una posició intermèdia menjars preparats i precuinats, embotits i elaboradors càrnics, cerveses, gelats, serveis a Internet, serveis de telefonia, xarxes socials, comerç electrònic, carburants i pa i derivats. 

En una situació més baixa quant a ús del català hi trobem olis i altres greixos i salses, roba, mobles i articles per a la llar, arròs i pasta, assegurances i mútues, entre d'altres. Higiene i cura personal i tabacs són els més mal posicionats. 

De les marques analitzades, el 15,5 % ens mostren el web en català (si hi entrem amb un ordinador configurat en català) i fins a un 30,3 % tenen el català com a opció lingüística. El 80,6 % ens mostren el web en castellà i el 3,9 %, en anglès. Quant a disponibilitat, un 95,4 % ofereix el castellà i un 32,6 % ofereix l'anglès, mentre que hi ha un 32,2 % de marques que ofereixen versions en altres llengües. De les marques que tenen versió en català del web, el 77 % el tenen completament traduït mentre que un 23 % n'ofereixen una versió parcial. 

L'anàlisi també revela que només en un 13 % dels contestadors automàtics dels telèfons d'atenció de les marques líder inicien la conversa en català i tan sols un 17 % el tenen disponible. Si el telèfon és a Catalunya, la disponibilitat arriba al 60,9 %. En l'atenció telefònica personal, la disponibilitat general és del 22,6 % i arriba al 62,7 % si el telèfon és a Catalunya. 

Els consumidors catalans volen més català a les grans marques 

Un segon treball que ha portat a terme la Direcció General de Política Lingüística, basat també en un panel de consumidors, ha revelat que més de 4 milions de consumidors catalans voldrien que el català fos més present a les grans marques; el 67,9 % dels consumidors voldria que l'atenció al públic de les seves marques i botigues preferides fos també en català, amb un resultat pràcticament idèntic pel que fa a l'atenció telefònica. A un 67,3 % de la població els agradaria que les seves marques i botigues preferides tinguessin el web en català. Resultats molt similars s'obtenen a l'hora de considerar un valor afegit la presència del català en l'etiquetatge o l'embalatge dels productes entre altres conceptes. 

Més del 70 % dels consumidors utilitzen el català en comunicar-se amb el mòbil 

L'anàlisi que ha portat a terme la Direcció General de Política Lingüística entre els consumidors, també aporta dades sobre el món digital. El 73,3 % dels consumidors utilitzen el català a les aplicacions de missatgeria mentre que el 72,8 % l’utilitzen a les xarxes socials. Aquestes xifres arriben al 86,1 % en xarxes i al 97,4 % en missatgeria entre les persones que tenen el català com a llengua habitual. 

D'altra banda, el 34,7 % dels consumidors catalans tenen el telèfon mòbil configurat en català, un 40,6 % en el cas de la població que té el català com a llengua habitual. En castellà el tenen un 61,5 % i en anglès, un 3 %. Xifres similars les trobem en la configuració lingüística dels ordinadors personals: un 35 % dels consumidors la tenen en català, xifra que arriba al 39,4 % en la població que té el català com a llengua habitual. La configuració en castellà assoleix el 58,7 % i en anglès, el 2,9 %. Quant a l'ordinador de la feina, un 34 % dels consumidors declaren tenir-lo configurat en català (quasi el 50 % en el cas dels que tenen aquesta llengua com a habitual). La configuració en castellà arriba al 60,1 % i en anglès, al 4,9 %. 

El món digital i les tecnologies mòbils són una oportunitat i un repte per al català. La Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura vol afavorir que tingui una base sòlida en tecnologies lingüístiques i promoure una oferta competitiva de productes i serveis. En aquesta línia, convoca anualment una línia d’ajuts per a empreses destinada exclusivament a la traducció i la localització en català de productes tecnològics: apps, programari, videojocs, etc. També ofereix Cercaapps, un cercador d’apps (aplicacions per a dispositius mòbils) en català que en aquest moment ja n’inclou prop de 300. 

Més de 4 milions de consumidors catalans consideren un valor afegit que les seves marques preferides facin servir el català