• Imprimeix

Laura Borràs, consellera de Cultura, obre la VI Jornada sobre Llengua i Societat als Territoris de Parla Catalana

La consellera destaca, en l'obertura, la importància de traslladar a tota la societat la tasca i l'esperança que Fabra associa a la llengua catalana

06/07/2018 11:07
Laura Borràs, consellera de Cultura, obre la VI Jornada sobre Llengua i Societat als Territoris de Parla Catalana

Laura Borràs, consellera de Cultura, obre la VI Jornada sobre Llengua i Societat als Territoris de Parla Catalana

La consellera de Cultura, Laura Borràs, ha inaugurat avui la VI Jornada sobre Llengua i Societat als Territoris de Parla Catalana. El català, valor i marca, organitzada per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura. En la seva intervenció, la consellera ha volgut reconèixer la tasca de les persones que treballen per fomentar l'ús del català des dels diversos organismes com la Generalitat, el Consorci per a la Normalització Lingüística o les entitats. Per fer-ho ha parafrasejat la divisa fabriana "Cal no abandonar mai la tasca ni l'esperança" i ha demanat als més de 160 professionals assistents a l'acte que obrissin l'esperança de la llengua a tota la societat. 

La Jornada ha començat amb una taula rodona en què han intervingut la directora general de Política Linguística de la Generalitat de Catalunya, Ester Franquesa; el director de Política Lingüística del Govern d'Andorra, Sergi Valdés; el director general de Política Lingüística i Multilingüisme de la Generalitat Valenciana, Rubén Trenzano, i la directora general de Política Lingüística del Govern Balear, Marta Fuxà. 

Ester Franquesa ha centrat el seu parlament en l'acció de Política Lingüística sobre el sector empresarial, a Catalunya, i ha parat especial atenció al programa Emmarca't, centrat en l'acció sobre les grans marques, que són les que més presència lingüística tenen en tots els àmbits de la societat. Franquesa ha iniciat el seu parlament amb una citació del pare de la publicitat catalana i espanyola Prat Gaballí: "La paraula és el motor del negoci". A continuació ha exposat el programa Emmarca't (http://llengua.gencat.cat/emmarcat/) que parteix de la base que el català és un element de màrqueting. A partir d'un estudi sobre els usos lingüístics a les grans marques i sobre les preferències lingüístiques dels consumidors catalans, ha donat detalls d'un extens programa d'acció. "El català té marge de creixement en l'àmbit de l'empresa i sobretot de les grans marques, tant des de la perspectiva empresarial com de la voluntat dels consumidors. Això és el que volem aconseguir amb l'Emmarca't¨. 

Sergi Valdès, director de Política Lingüística del Govern d'Andorra, ha explicat les principals línies d'acció per promoure el català en el sector comercial a partir d'una estratègia que ha qualificat d'"amable" i ha donat detalls del programa intensiu al Pas de la Casa, on el català representa la llengua inicial només d'un 2 % dels clients i on, malgrat tot, l'usen el 56 % dels comerços. Valdès ha englobat aquesta acció en l'estratègia general del Govern Andorrà per promoure la llengua oficial del Principat. 

Rubén Trenzano ha desgranat l'acció que ha portat a terme la Generalitat Valenciana en els darrers dos anys per promoure l'ús del valencià i que s'ha centrat, sobretot, en el sector públic, atesa la complexitat de la situació de partida llegada pels governs anteriors. Trenzano ha esbossat, però, algunes accions per promoure l'ús del valencià en el sector privat, on el dècifit és important: "La llengua en sectors comercials i industrials té una presència escassa a diferència d'altres sectors com l'educatiu. El valencià no puja a les escales mecàniques dels centres comercials, es queda al cotxe" ha afirmat. Entre les accions previstes per al 2019, ha fet especial atenció al segell de qualitat lingüística que comportarà bonificacions i beneficis per a les empreses que facin ús del valencià. 

Marta Fuxà, directora general de Política Lingüística del Govern Balear, ha assenyalat que la primera part de la legislatura s'ha centrat sobretot en la recuperació de la llengua en l'àmbit públic i l'ensenyament, on s'han portat a terme nombroses iniciatives. Tot i això ha destacat les primeres accions que ja s'han dut a terme per impulsar i fomentar el català en el sector empresarial, entre les quals ha destacat la campanya per les joguines en català "I tu, jugues en català?", seguint les passes del Consorci per a la Normalització Lingüística de Catalunya. Fuxà ha apel·lat a la cooperació entre territoris: "Tenim molta feina per fer i esperem poder-la tirar endavant. Amb uns companys de viatge com vosaltres, segur que arribarem a bon port". 

La Jornada ha aprofundit en tècniques per promoure l'ús del català entre les empreses amb la intervenció d'especialistes en l'àmbit empresarial i de la comunicació: Cristina Salvador, directora d'aPortada Comunicació;  Aleix Valls, cofundador i CEO de Liquid; Núria Coll, fundadora i directora d'Etselquemenges; LLuís Torra, president del Club Marketing Barcelona, i Xavier Roma; cap de màrqueting de Casa Ametller.

La Jornada se centra en la Política Lingüística en l'àmbit empresarial, amb representació de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i Andorra